Hjælp og vejledning
Har du spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte vores support
Ring eller skriv til vor Kundeservice, hvis du har spørgsmål til din frankeringsmaskine, mangler forbrugsstoffer eller skal rekvirere teknisk support. Vi svarer og hjælper dig hurtigt videre
Afmelde frankeringsmaskine?
Du er også altid velkommen til at kontakte support hvis du har spørgsmål.
Afmelde frankeringsmaskine?
De færreste tænker over det, men hver eneste gang du frankerer en forsendelse, tjener din frankeringsmaskine penge til dig.
Du tjener minimum kr. 2,00 hver gang, du frankerer et almindeligt brev! Så selvom dit forbrug er faldet, sparer du stadig mange penge ved at bruge frankeringsmaskine i stedet for frimærker.
Vi har for rigtig mange af vore kunder beregnet besparelsen og typisk spares minimum kr. 2.000 årligt ved en brevmængde på gennemsnitligt 3-4 forsendelser dagligt. Og sender man mere spares selvfølgelig endnu flere penge. Og derfor er det stadig en god forretning at bruge frankeringsmaskine selvom din brevmængde er faldet de seneste par år.
Har I fået IP telefoni og derfor ikke længere kan få frankeringsmaskinen til at aflæse mm. så findes der billige løsninger hér
Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os og få en dialog om jeres behov på 3636 3400.
Ønsker I at afmelde frankeringsmaskinen skal formularen udfyldes og indsendes til os sammen med maskinen AFMELDING-2023
Bemærk, at hvis I har forudbetalt abonnement og/eller serviceaftale, kan I med fordel vente med at afmelde frankeringsmaskinen til udløb af jeres aftale(r). Kontakt evt. DAKI’s administration på daki@daki.dk og hør nærmere om jeres aftale-udløb. Afmeldingsprisen er ikke en afgift, men betaling for den arbejdstid, som DAKI’s administrative og tekniske personale bruger på at afmelde jeres frankeringsmaskine. Afmeldingen er ikke en del af Leje-, Service- eller Reset-aftaler og debiteres derfor særskilt med kr. 2.080,00 excl. moms
-Hvorfor koster det penge at afmelde?
Når man anskaffer frankeringsmaskinen indgås en aftale om frankering med Post Nord/Danmark (PND). DAKI sørger for det praktiske, men er som sådan ikke juridisk involveret i forholdet mellem kunde og PND. DAKI sælger/udlejer frankeringsmaskinen til kunden og tilbyder forskellige aftaleløsninger, som dækker vedligehold og drift. Disse aftaler har vi juridisk ansvar for, naturligvis.
Afmeldingen af frankeringsmaskinen er en forpligtelse kunden har indgået med PND. Ved ophør af brug af maskinen skal den ifølge aftalen mellem kunde og PND afmeldes hos en autoriseret leverandør. Så langt så godt.
Da DAKI aldrig kan vide, hvor længe en kunde vil benytte sig af frankeringsmaskinen før den ønskes afmeldt, har vi valgt ikke at inkludere denne ydelse i vore drifts- og vedligeholdelsesaftaler med kunden. Dén omkostning DAKI har til at afmelde frankeringsmaskinen skulle i så fald deles ud over en aftaleperiode og det er jo individuelt, hvor længe man som kunde vil benytte sig af maskinen. Så nogle kunder ville komme til at betale alt for meget for afmeldingen i sidste ende og andre for lidt. Derfor har vi siden 1980’erne altid debiteret afmeldingen til kunden særskilt, hvilket i øvrigt også pointeres i vore leje-, og vedligeholdelsesaftaler og handelsbetingelser indgået med kunden.
For at afmelde frankeringsmaskinen skal den være funktionsduelig. Sikkerhedsmodulet skal ‘tømmes’ for midler og der skal laves en slutafregning til kunden fra PND på baggrund af elektroniske aflæsninger foretaget af DAKI – lidt som den månedlige aflæsning kunden selv foretager.
Hele proceduren er tidskrævende, men sådan er vilkårene, som er udstukket af PND. Når de elektroniske filer er sendt frem og tilbage mellem DAKI’s og PND’s datacentre udfylder vi en skriftlig erklæring, som sendes til PND Credit Lock. Hér slutafregnes og kundens konto lukkes ned og evt. tilgodehavende udbetales til kunden.
Herefter skal maskinen destrueres således at andre ikke kan ibrugtage og misbruge den uden aftale med PND. Maskinen skilles ad og software og klichéer udtages og destrueres, hvorefter maskinen afleveres til skrotning ifølge WEEEE (El-skrotdirektivet). Vi benytter en autoriseret el-skrot virksomhed, som naturligvis debiterer DAKI for selve skrotningen af den enkelte maskine.
I gennemsnit bruger DAKI’s teknikere og administration 1,5 – 2 arbejdstimer på hele processen og da denne omkostning ikke er indregnet i vedligeholdelses- eller lejeaftaler, debiterer vi den enkelte kunde.